2013. április 15.

A legolcsóbb mosható pelenka - SK

Korábban írtam már a mosható pelenkák típusairól, és arról is, hogyan tudunk olcsóbban szert tenni egy induló készletre. Akkor ígértem, hogy megmutatom a legolcsóbb módszert is. Ez természetesen a saját készítésű (SK) kollekció.

Mosható pelenkát varrni egyáltalán nem olyan bonyolult, mint gondoltam. Egy kis utánajárás után kiderült, hogy számtalan ingyenes szabásminta fellelhető a neten, és az anyagszükséglet is fillérekből kihozható ahhoz képest, mintha készen vásárolnánk pelenkákat.


Én úgy varrtam pelenkákat, hogy
  • külön készítettem pelenkakülsőt és nedvszívó belsőt, méret szerint (S, M, L),
  • a külsőkhöz PUL anyagot rendeltem eBayről, vagy gyapjúból varrtam, illetve horgolta Anyukám,
  • és hasznosítottam minden háztartásban fellelhető nedvszívó anyagot.


Miket hasznosítottam újra?
Szinte mindent. Varrtam pelust régi köntösből, pulóverből, flanel ágyneműhuzatból, pólóból, lepedőből, törölközőből, pizsamából, és még biztos más dolgokból is, amikre nem is emlékszem. Ezekből egyet-egyet külön is megmutatok majd önálló bejegyzésben.

A nedvszívó belső rész ugyanis bármiből készülhet, ami jól magába szívja a nedvességet. Ilyen pl. a pamut, a frottír, éa a flanel. Ha kicsit extrább összeállítást szertnénk, akkor a felső része, ami a popsival érintkezik, készülhet nedvesség elvezető anyagból, pl. polárból, vagy mikroszálas anyagból.

Néhány saját készítésű pelenkabelsőt lefotóztam. Ilyenek lettek:


 
Egy kis érdekesség:
eBayen nemcsak zsebes pelust rendelhetünk olcsón, hanem a mosható pelenkák alapanyagát, a PUL-t is beszerezhetjük elég jutányos áron. Fehér színben pl. 8,5 dollárért (vagyis 2000 Ft alatt) kapunk anyagot, ami kb. 150 cm széles és 1 méter hosszú. Arra figyeljünk, hogy az eBayes kereskedők inch-ben adják meg a méreteket. Ezt úgy tudjuk átváltani méterre, ha megszorozzuk 2,54-el. A színes PUL anyagok drágábbak, de még mindig olcsóbban rendelhetjük meg, mint idehaza. Biztosan ti is tapasztaltátok már, hogy itthon szinte képtelenség beszerezni PUL anyagot. A méteráru üzletek nem tartják, csak egy-két helyen. Néhány kereskedő online forgalmazza, de ők általában a mosható pelusozókra építenek, és többnyire fél méteres anyagdarabokat kínálnak hasonló áron. Az eBay keresőjébe a "PUL fabric" kifejezést írjuk be. Ezzel megtaláljuk a keresett anyagtípust.

Ha zsebes pelust készen rendelünk, a nedvszívó betétet pillanatok alatt megvarrhatjuk hozzá saját kezűleg, hiszen csak 2-3 rétegnyi nedvszívó anyagot kell összevarrnunk egy téglalappá. Ha nagyon kukacoskodunk, akkor a sarkait lekerekíthetjük, de igazából tökéletesen megteszi a téglalap forma is.

Pelenkák varrásához néhány konkrét szabásmintát is belinkelek.
Zsebes pelus szabásminta (készülhet patenttal és tépőzárral is) >>
Rövidnadrág fazonú pelus 12 kg-nál nagyobb gyerkőcre >>
Mosható pelus szabásminta újszülötteknek >>


A pelenka varrásakor a legnehezebb rész szerintem a gumírozás. Ebben nekem sokat segített az alábbi videó. A combrésznél jól bemutatja, hogy csak a gumi elejét és végét varrja fel néhány öltéssel, majd kifordítás után végigvarr mellette úgy, hogy ne varrjon át a gumin. Én már csak ezzel a módszerrel varrom a gumírozást. A derékrésznél is ezt a módszert használom.




Sok-sok saját készítésű pelenkát kívánok mindenkinek!

2 megjegyzés:

  1. Szia!

    Ügyes vagy. Szép pelenkákat varrtál.
    Szeretnélek meghívni a textilpelusvilag oldalra.
    Ott kifejezetten mosható pelenkázással kapcsolatos fórum működik. És szívesen látunk mindenkit. A varrós fórumon is megoszthatnád a tapasztalataidat.
    www.textilpelusvilag.hu

    VálaszTörlés
  2. Szia! Köszönöm a meghívást, már regisztráltam is. Sok hasznos infót találtam az oldalon, amit igyekszek majd én is bővíteni a saját tapasztalataimmal. :-)

    VálaszTörlés